معرفی جایزه ملّی تعالی سازمانی
اعطای
جایزه ملّی تعالی سازمانی مبتنی بر ارزیابی رویكردها و نظامهای مدیریتی سازمانها
و نتایج موفقیتهای آنها توسط گروهی از ارزیابان خبره و بر اساس "الگوی تعالی
سازمانی" است كه وضعیت سازمان را در
میزان دستیابی به انتظارات الگوی تعالی سازمانی مشخص مینمایند.
با
معرفی "مدل تعالی سازمانی" و "جایزه ملّی تعالی سازمانی" از
سال 1382، بسیاری از مدیران سازمانهای ایرانی توانسته اند با استقرار مدل، به
چارچوب مناسبی برای اعمال روشهای نوین مدیریتی در سازمان خود دست یابند و نقاط
قوت و زمینههای قابل بهبود خود را بشناسند و در جهت تعریف برنامههای بهبود و
اجرای آنها گام بردارند.
كلیه
سازمانها و شركتهای ایرانی در بخش های مختلف اعم از ساخت و تولید، خدمات، سلامت،
آموزش و بخش عمومی، در صورت انجام خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی، به
اجرا گذاردن برنامههای بهبود و فراهمسازی سایر مقدمات میتوانند متقاضی جایزه
ملّی تعالی سازمانی باشند.
اهداف جایزه ملّی تعالی سازمانی
اهداف
جایزه ملّی تعالی سازمانی عبارت است از:
• ایجاد فضای رقابتی برای تعالی بنگاهها
و سازمانها،
• تشویق بنگاهها برای اجرای خودارزیابی
و شناخت نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود،
• ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق
بنگاهها.
ارزیابان جایزه ملّی تعالی سازمانی، عمدتاً از بین
مدیران و كارشناسان سازمانهای مختلف، اعم از متقاضیان جایزه و سازمانهایی كه مدل
تعالی سازمانی را به عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان خود برگزیده اند، انتخاب می
شوند و این موضوع خود به عنوان روش بسیار مناسبی برای تبادل تجربیات موفق سازمان
ها شناخته شده است.
حضور
فعال سازمانها در فرایند جایزه ملّی تعالی سازمانی نشانگر این است كه سازمانهای
برتر ایرانی قصد دارند تا خود را با دیگر سازمانها مقایسه كنند تا به این ترتیب
گامهای بلندتری را در مسیر تعالی برداشته و ضمن افزایش توان رقابتی، بر پایداری
سازمان خود افزوده و در تحقق اهداف سازمانی به موفقیتهای بیشتری دست یابند.
در
طول شانزده سال اجرای جایزه ملّی، با تكیه بر تجارب كسب شده طی سالهای گذشته، این فرصت نیز فراهم آمده است تا
سازمانهای ایرانی در كلیه بخش های اقتصادی
و زمینه های محتلف فعالیت، در فرآیند جایزه ملّی تعالی
سازمانی شركت كنند و دستاوردهای خود را در استقرار سیستمهای نوین مدیریتی كه در چارچوب مدل
تعالی سازمانی به اجرا
گذاشتهاند، با دیگر سازمانها به مقایسه گذاشته و به این ترتیب در فضای تبادل تجربیات، یافتهها و دانش خود را
با دیگران به اشتراك بگذارند.
فضائی
كه با حضور هر چه فعالتر
سازمانهای برتر ایرانی، یادگیری سازمانی را وسعت میبخشد و
فرهنگ تعالی سازمانی را در تمام بخشهای اقتصادی و سازمانهای
كشورمان جاری میسازد و با حركت سازمانها در مسیر تعالی، كشور عزیزمان به قلههای سربلندی و
افتخار دست خواهد
یافت.
چگونگی ارزیابی متقاضیان
سازمان
متقاضی توسط تیم ارزیابان، ارزیابی میشود. برای اطمینان از همگونی امتیازاتی كه
توسط این ارزیابان داده میشود، تمامی این ارزیابان تحت آموزشهای جمعی قرار میگیرند.
گزارش
ارسالی سازمانها (اظهارنامه تعالی) بر اساس نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود
ارزیابی شده و سپس تیم ارزیابان، بازدید از محل را انجام داده و ابهامات موجود در
اظهارنامه را رفع و پاسخ سؤالات خود را از سازمان دریافت میكنند.
متعاقب
آن، با تشكیل جلسه اجماع و قطعیت نظر تیم ارزیابی، امتیاز تیم ارزیابی تعیین و
مراتب به دبیرخانه اعلام میشود. كمیته داوری تصمیم نهایی را در خصوص سطح تعالی سازمان
متقاضی اتخاذ خواهد كرد.
تصمیم
نهایی در مورد امتیاز و نتیجه حاصل از ارزیابی پس از طی مراحل مربوطه، توسط
دبیرخانه به اطلاع سازمان متقاضی خواهد رسید.
در
پایان فرآیند ارزیابی و بر اساس ارزیابیهای انجام شده، گزارش بازخور توسط تیم
ارزیابی از سوی دبیرخانه برای متقاضیان ارسال میشود. در صورت درخواست متقاضی،
دبیرخانه جایزه همچنین میتواند جلسهای را برای بحث بین سازمان متقاضی و تیم
ارزیابی تنها جهت تفهیم و تبیین گزارش، هماهنگ نماید.
هدف
از این امر اطمینان از دریافت گزارش معتبر و قابل استفاده توسط سازمانهای متقاضی است
و سازمانها امكان اعتراض به میزان امتیاز و سطح تعالی شناخته شده برای خود را ندارند.
برندگان
تندیسها، به عنوان سازمانهای الگو در سطح ملّی شناخته شده و در دورههای بعدی در
ارائه روشهای موفق خود به سایر متقاضیان با سازمان مجری طرح همكاری مینمایند.
این همكاری در قالب برگزاری بازدیدهای گروهی برنامهریزی شده و سمینارها و كارگاههای
مرتبط انجام میپذیرد.