در
بطن تعالی سازمانی، منطقی برای ارزیابی معیارهای مدل تعالی سازمانی وجود دارد که
شامل 4 عنصر زیر است:
1.
نتایج
2.
رویکردها
3.
جاریسازی
4.
ارزیابی و اصلاح
در
این بخش به توضیح و تشریح مفهوم هر یک از این عناصر میپردازیم.
1.
نتایج
دادههای
نتایج باید جامع، به موقع، قابل اطمینان، درست و به طور مناسبی بخش بندی شده و با
استراتژی و نیازها و انتظارات ذی نفعان مربوطه سازگار باشد. ارتباط بین نتایج
مربوطه و تاثیرات آنها بر یكدیگر باید درك شده باشد. نتایج كلیدی باید شناسایی و
اولویتبندی شده باشد.
در
یك سازمان متعالی، نتایج، روندهای مثبت و یا عملكرد خوب پایدار را نشان می دهند.
اهداف، برای نتایج كلیدی تعیین شده، مناسب بوده، تحقق یافته یا از
آنها فراتر می رود. همچنین در مورد نتایج كلیدی، عملكرد مقایسه بیرونی شده و این
مقایسهها به ویژه در قیاس با بهترین در بخش و یا با كلاس جهانی، مطلوب هستند. درك
رابطه بین توانمندسازهای كلیدی و نتایج كلیدی اطمینان میدهد كه عملكرد مثبت در آینده
پایدار می ماند.
2.
رویکرد
آنچه
كه یك سازمان برای انجام آن برنامهریزی كرده و دلایلی كه برای انجام آن دارد را
در بر میگیرد. یك رویكرد مناسب منطق روشنی دارد كه بر نیازهای حال و آینده سازمان
تمركز میكند و از طریق فرآیندهایی كه به خوبی تعریف شدهاند عینیت مییابد و بر
نیازهای ذینفعان این رویكردها به طور روشنی تمركز دارد.علاوه بر این، رویكردها یكپارچه
میشوند. بدین معنی كه یك رویكرد یكپارچه، به روشنی ریشه در استراتژی دارد و با سایر
رویكردها در موارد مقتضی در ارتباط است. اصلاحات در رویكردها در طول زمان اعمال میشود.
3.
جاریسازی
آنچه
را كه یك سازمان برای جاری كردن رویكرد انجام میدهد. در یك سازمان متعالی رویكردها
در حوزههای مربوطه به روشی نظاممند اجرا میشوند. اجرای نظاممند به خوبی برنامهریزی
شده و به روشی كه برای رویكرد و سازمان مناسب باشد ارائه میشود. توانایی مدیریت
تغییرات در رویكردها در یك چارچوب زمانی مناسب وجود خواهد داشت.
4.
ارزیابی و اصلاح
آنچه
را كه یك سازمان برای ارزیابی و اصلاح توامان رویكردها و جاری سازی آنها انجام میدهد،
در بر می گیرد. در یك سازمان متعالی رویكرد و جاری سازی آن، مورد اندازهگیری
منظم اثر بخشی و كارایی قرار میگیرد. فعالیتهای یادگیری انجام میشود و روشهایی
برای به كارگیری خلاقیت در ایدهپردازی رویكردهای نوین یا تغییر یافته وجود دارد.
برونداد اندازهگیری، یادگیری و خلاقیت برای شناسایی، اولویت بندی، برنامهریزی و
اجرای بهبود و نوآوری استفاده خواهد شد.